Teoria buildu postaci, czyli klasyczne buildy a hybrydy

Chcecie się czegoś dowiedzieć? Śmiało pytajcie i pamiętajcie - kto pyta nie błądzi
Sikhil
Posty: 1

Teoria buildu postaci, czyli klasyczne buildy a hybrydy

Post#1 » 26 mar 2019, 17:10

Witam Was,
chciałabym przybliżyć wszystkim nowym graczom teorię budowania postaci. Nie ma to być gotowy wzór zbudowania postaci z krok po kroku wytłuszczonymi umiejętnościami, ale poglądowy schemat na teorię buildów, który zobrazuje zasady na jakich działa tworzenie postaci w Linecladis. Oczywiście można się z poniższą teorią nie zgodzić :P

Generalnie funkcje jakie pełnią postaci w Linecladis można podzielić na 4 podstawowe kategorie:
1. Tank - zbiera obrażenia na siebie i zapewnia bezpieczeństwo reszcie grupy
2. Heal - leczy obrażenia lub wskrzesza sojuszników
3. Dps (ang. damage per second) - ma na celu zadanie jak największych obrażeń w jak najkrótszej ilości tur
4. Support - wzmacnia statystyki reszty grupy, obniża statystyki przeciwników, uzyskuje dodatkowe tury dla grupy przez ogłuszanie przeciwników, przywołuje zwierzaki
Większość drzewek umiejętności ma przypisaną pewną nadrzędną kategorię zgodnie z funkcją jaka dana postać ma pełnić. Istnieją 3 wyjątki drzewek hybrydowych: czarnoksiężnik (dps i heal), tropiciel (dps i tank) oraz łowca głów (również dps i tank), cała reszta ma 1 nadrzędny atrybut.

Kiedy budujemy postać to w naturalnej kolejności rzeczy skupiamy się na rozwijaniu danego drzewka - chcemy być tankiem, rozwijamy drzewko obrońcy, chcemy leczyć rozwijamy drzewko kapłana, kiedy najdzie nas ochota na pomykanie leśnymi szlakami i polowania wybierzemy sokole oko. Wychodzimy z założenia, że wraz z rozwojem drzewka zyskujemy dostęp do lepszych umiejętności i w sporej ilości przypadków faktycznie tak jest. W sporej nie znaczy jednak zawsze. W rzeczywistości okazuje się, że nie zawsze im dalej w głąb drzewka tym lepsze umiejętności, jest tak mniej więcej jedynie w połowie drzewek. W tym momencie budzi się nasza czujność i zadajemy sobie pytanie, a co by było gdyby wykorzystać więcej drzewek i korzystać jedynie z najlepszych umiejętności. Przecież każdy z nas pragnie mieć silną postać prawda? ;)

4 podstawowe kategorie funkcji jakie postaci pełnią w Lc można przedstawić w postaci graficznej jak poniżej. Okrąg i na obwodzie w równej odległości umieszczone funkcje dps'a, heala i tanka, po środku support. Po środku jako, że pełni rolę po trochu każdej z pozostałych 3 funkcji. Każdy możliwy build postaci można przedstawić w graficznej formie czworokąta na okręgu symbolizującym daną funkcję tak jak to jest przedstawione na obrazku. Im silniejsza funkcja nominalna tym wierzchołek czworokąta jest oddalony bardziej od środka okręgu, im silniejsze cechy innych klas tym bardziej wierzchołki są skierowane do okręgów je symbolizujących. Obrazek oczywiście jest czysto poglądowy więc nie jest najwyższej jakości :D

Obrazek

Legenda:
rdzawy - klasyczny tank (obrońca + szarża)
brudnożółty - tank hybryda z dpsem (obrońca + łowca głów + tropiciel)
jasnoniebieski - klasyczny heal (kapłan)
ciemnoniebieski - heal hybryda z supportem (kapłan + szaman)
jasnozielony - klasyczny dps (łowca głów + dualista)
ciemnozielony - aggroheal czyli hybryda heala i dpsa (łowca głów + kapłan z szatami)

Postaci oparte na jednej konkretnej funkcji w grupie pełnią tę funkcje najlepiej jak to jest możliwe, ale charakteryzują się też specjalizacją w owej i przez to "zaniedbują" inne funkcje. Innymi słowy choć pełnią swoją rolę perfekcyjnie to jednak są jednowymiarowe i nie rozwijają w pełni potencjału - ich pole, które można określić jako potencjał lub wręcz siłę postaci, jest mniejsze od postaci hybrydowych. Postaci hybrydowe z kolei posiadają każdorazowo większe pole, ale też ich nadrzędna funkcja jest spełniana gorzej. Ujmując to prosto można rzec, że postaci hybrydowe za efektywność (siłę) płacą ograniczeniem w funkcji, którą powinny pełnić. Jest to rodzaj wymiany z zyskiem. Dobra postać hybrydowa to taka postać, która posiada wciąż ową nadrzędną funkcję, ale jak najbardziej korzysta z przywilejów innych klas, czyli wymieniła najwięcej jak się dało. Przypomina to trochę balansowanie na linie - chcesz zjeść jak najwięcej z sąsiednich klas, ale jeśli stracisz w trakcie jedzenia równowagę, czyli zatracisz pełnioną przez siebie nominalnie funkcję (wymienisz za dużo) to spadniesz. Taka postać będzie po prostu słaba.

Czy to oznacza, że postaci ukierunkowane w jednej funkcji, często korzystające w zdecydowanej mierze z 1 drzewka są złe? Oczywiście, że nie. Pełnienie określonej funkcji jest bardzo ważne i jeśli pełnisz ją dobrze to postać będzie dobra. Idea podjadania od sąsiadów polega po prostu na tym, że możesz stworzyć jeszcze lepszy build postaci o ile zachowasz swoją tożsamość, bo jest to kluczowy wymóg przy budowaniu dobrej hybrydy. Każda dobra hybryda mimo, że ma 2 lub nawet czasem 3 funkcje które stara się pełnić to jednak posiada tą jedną funkcję, która jest wciąż wiodąca. Pamiętaj o tym, kiedy będziesz szukał złotego Graala w hybrydowym świecie! :P :D

Wróć do „Pytania i problemy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości